Ga naar de inhoud
Start » Feitjes over de shinkansen

Feitjes over de shinkansen

De shinkansen treinen zijn al jaren een begrip op de Japanse spoorlijnen en niet meer weg te denken als vervoersmiddel in Japan. De treinen worden ook steeds sneller en de Japanse regering hoopt zo de binnenlandse vluchten te kunnen ontlasten en misschien wel te vervangen op termijn. Voor alle fans van treinen, trainspotters en geïnteresseerde hebben we hieronder de leukste weetjes, feiten en fabeltjes over de shinkansen op een rij gezet.

Feitjes over de shinkansen

We hebben de feitjes en weetjes over de shinkansen opgedeeld in verschillende topics namelijk; snelheid, veiligheid, vertragingen, spoorlijnen, duurzaamheid en wat algemene weetjes.

Snelheid

  • De eerste shinkansen treinlijn is operationeel sinds 1964 en is de nog steeds bestaande Tōkaido lijn tussen Tokyo en Osaka. De treinen reden toen met een snelheid van 200 km per uur over het spoor, wat in die tijd erg snel was en de reistijd tussen Tokyo en Osaka significant inkorten.
  • De snelste shinkansen is de Hayabusa (slechtvalk in het Japans) die met een snelheid van 320 km per uur over de Tohoku lijn raast van Tokyo naar Hakodate. Na de Hayabusa is de Nozomi (hoop/wens in het Japans) shinkansen met 300 km per uur de snelste en rijd tussen de stations van Kyoto, Osaka en Hiroshima.
  • De Japan Railways Group is bezig met de shinkansen te vervangen op sommige trajecten voor snelle Maglev treinen. De Maglevs halen snelheden van 600 km per uur en verkorten de reistijd tussen Tokyo en Nagoya tot maar 40 minuten. Het wereldrecord staat op 603 km per uur.
  • De gemiddelde tijd dat een shinkansen trein op een station stopt ligt rond de 50 seconden, er zijn daarom genoeg conducteurs aanwezig om te zorgen dat iedereen snel en efficient instapt. Deze conducteurs noemen ze ook wel “pushers”.

Veiligheid

  • Tot op heden zijn er nog geen dodelijke ongelukken geweest met een shinkansen. Dat is bijzonder aangezien de treinen al meer dan 55 jaar rondrijden in Japan en meer dan 12 miljard mensen hebben vervoerd (bijna twee keer de gehele wereldbevolking).
  • Ondanks de gigantische snelheid die de treinen halen op het spoor is het volledig veilig om in te treinen te lopen of eten tijdens het rijden. De stabiliteit zorgen voor een ongekend reisgemak.
  • Doordat Japan veel last heeft van aardbevingen (wees niet bang de meeste zijn erg klein) hebben alle shinkansen een speciale boordcomputer die ervoor zorgt dat wanneer een aardbeving plaatsvindt de trein automatisch afremt.
  • De shinkansen zijn luchtdicht net als een vliegtuig, dit is nodig omdat ze door de hoge snelheid anders luchtdruk verliezen in één van de vele tunnels. Dit is erg onprettig voor de reizigers en zorgt ook voor rond spuitende flesjes prik.
  • De bullet trains zoals de hogesnelheidstreinen vaak worden genoemd zijn één van de veiligste manieren om te reizen in de wereld.

Vertragingen

  • De gemiddelde vertraging van een shinkansen op de Tōkaido tussen Kyoto en Osaka was 36 seconden. Een trein in Japan is al vertraagd wanneer deze één minuut later aankomt dan gepland. Japan kent dus bijna geen treinvertraging, al helemaal niet in vergelijking met de Nederlandse Spoorwegen of Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.
  • Als de shinkansen vertraagd zijn krijgen alle reizigers een officiële verklaring van de JR group dat de trein vertraagd was om thuis of op werk te laten zien dat zij niks eraan konden doen dat ze te laat waren.

Spoorlijnen

  • Op dit moment zijn er 9 verschillende shinkansen lijnen en 109 stations in Japan, vrij weinig in vergelijking met de meer dan 10500 normale treinstations. Lees hier meer over de shinkansen per regio.
  • Dagelijks rijden er gemiddeld 1.000 shinkansen treinen door Japan, op zondagen wel iets minder.
  • Wist je dat Mt. Fuji te zien is vanuit de shinkansen wanneer je gebruikt maakt van de treinen in de Shizuoka prefectuur (provincie).
  • Om reisgemak te vergroten zijn alle treinsporen naadloos aan elkaar gelast, dit zorgt voor een zeer stabiele rit zonder al teveel herrie.
  • De shinkansen rijden over een spoorlijn die wordt voorzien van een 25.000 volt stroomvoorziening om de treinen in beweging te krijgen.

Duurzaamheid

  • Naast dat de treinen sneller zijn dan vliegen (met inchecken en reistijd naar het vliegveld) of rijden zijn ze ook nog eens erg milieuvriendelijk. Een treinreis tussen Tokyo en Osaka produceert namelijk maar 16% van de CO2 uitstoot die een auto zal produceren tijdens deze reis. Dit zorgt voor een zeer duurzame rit die rond de 15.000 ton CO2 per jaar bezuinigd.

Algemeen

  • Er zitten ongeveer 85 zitplekken in elke shinkansen wagon. De meeste shinkansen hebben 15-16 wagons dus het totaal aantal zitplekken voor een enkele trein komt uit op ongeveer 1360 zitplekken. Daarnaast zijn er ook nog een hoop staanplaatsen beschikbaar.
  • De naam “shinkansen” is vrij vertaald in het Nederlands “nieuwe lijn“, niet erg origineel in onze ogen maar wel praktisch en daar houden de Japanners van.
  • De treinen worden bestuurd door een machinist met hulp van de boordcomputer, eigenlijk hetzelfde als onze treinen.
  • De zitplekken in een shinkansen kunnen worden gedraaid zodat wanneer een groep reizigers samen wil zitten ze de stoelen kunnen draaien. Dit is niet mogelijk in alle treinen maar wel de meeste.
  • De eerste shinkansen, de 0 Series, werd operationeel ingezet in oktober 1964 precies 10 dagen voor de Olympische Spelen van dat jaar.
  • Als een shinkansen met meer dan 300km per uur uit een tunnel komt dan creëert dit een sonic boom (schokgolf). Dit geeft zoveel herrie voor omwonende dat het fenomeen bekend werd als een tunnel boom bij de Japanners. Om dat te voorkomen heeft de overheid een soort speciale tunnel extensie gemaakt die het geluid dempt.
  • Het Shinjuku treinstation is het drukste station ter wereld met meer dan 3 miljoen commuters per dag, er vertrekken ook steeds meer shinkansen van dit station.
  • 45 van de 50 drukste treinstations liggen in Japan
  • De treinstations met de kortste en langste naam liggen beide in Japan namelijk de kortste “Tsu Station” wat in hirangana (Japans schrift) met de volgende letters 津駅 geschreven kan worden en de langste Minami Aso Mizu No Umareru Sato Hakusui Kogen Station (南阿蘇水の生まれる里白水高原駅).