Ga naar de inhoud
Start » Shinkansen (Japanse bullet train)

Shinkansen (Japanse bullet train)

Shinkansen Japanse hogesnelheidstrien
De Shinkansen Japanse hogesnelheidstrien

De snelste trein van Japan is de Shinkansen ook wel de kogeltrein van Japan genoemd. Deze spectaculaire trein van de Japan Railway Group is de Japanse equivalent van de Franse Train à  Grande Vitesse (TGV) of de Duitse Intercity-Express (ICE). Het is een hogesnelheidstrein die met z’n 320km/h over de Japanse eilanden heen raast en de grote steden snel, veilig en stipt op tijd met elkaar verbind. Dankzij het gigantische treinnetwerk van de Shinkansen reis je namelijk gemakkelijk duizenden kilometers van Hokkaido via Honshu naar Kyushu. Binnenlandse vluchten zijn vaak niet sneller of goedkoper en al helemaal niet wanneer je gebruikt maakt van de Japan Rail Pass.

Wat is een Shinkansen trein eigenlijk?

Het woord Shinkansen (新幹線) betekent in het Japans niets anders dan “nieuwe hoofd spoorlijn” en zegt eigenlijk al genoeg over hoe belangrijk de Japanse bullet train is voor het land. Want zonder de Shinkansen zag Japan er heel anders uit. Op dit moment wonen er rond de 130 miljoen inwoners in Japan waarvan het overgrote deel in de grote steden Tokyo, Nagoya, Osaka, Sapporo, Kobe, Kyoto, Saitama of Yokohama. Om naar werk te reizen moeten de Japanners vaak grote afstanden overbruggen gezien deze steden gigantisch zijn, Tokyo alleen telt al 36 miljoen mensen, maar dankzij de Shinkansen kan dit in relatief korte tijd. De treinen zijn snel en rijden meerdere malen per uur en zijn eigenlijk altijd op tijd. Dit maakt de Shinkansen een belangrijke economische slagader van het land en zorgt voor een constante ontwikkeling aan het treinnetwerk en de treinen zelf.

Op dit moment rijden er drie verschillende type Shinkansen door Japan namelijk de Nozomi, Hikari en Kodama maar de bekendste onder deze type is waarschijnlijk het model N700 die vanaf 2007 in gebruik is. Nozomi is eigenlijk de InterCity (IC) trein onder de Shinkansen en stop alleen in de grote stations, de Hikari en Kodama zijn meer de stoptreinen hoewel deze nog steeds de NS InterCity treinen eruit zullen rijden.

Wat noemenswaardig is, dat sinds de bouw van de bekendste treinlijn de Tōkaidō Shinkansen er geen fatale ongelukken zijn gebeurd met de hogesnelheidstreinen. Daarnaast is de gemiddelde vertraging niet meer dan 2 minuten, de treinen vertrekken bijna altijd op tijd zelfs op de seconden na dus wees op tijd.

Een grappig weetje over de Shinkansen is dat er enkele geel gekleurde treinen door Japan rijden. Dit zijn service Shinkansen en controleren de sporen en stroomvoorziening. In de volksmond heet deze gele Shinkansen “Dr. Yellow” en brengt het geluk mocht je deze treffen.

Comfort en gemak

De Shinkansen treinen staan niet alleen voor snelheid maar ook voor comfort en gemak. Ze zijn allemaal geruisloos stil ondanks de hoge snelheid en bieden reizigers comfortabele stoelen met bijna allemaal een window seat. Er zijn twee klassen te vinden in elke Shinkansen namelijk de “Standaard klasse” en “Green klasse” waar je de laatste eigenlijk kan vergelijken met de algemene term First Class. Wij vinden het reizen met een Shinkansen altijd veel comfortabeler dan bijvoorbeeld met een vliegtuig. Het inchecken gebeurd letterlijk tijdens het instappen bij de trein en er is altijd genoeg ruimte voor je koffers of rugzak.

Online treintickets reserveren

Via een Japan Rail Pass is het mogelijk om online treintickets te reserveren voor alle Shinkansen trajecten. Reserveren is zelfs verplicht op enkele trajecten zoals bij het traject Hayabusa, Hayate en Komachi van het Tohoku Shinkansen traject. Wij kunnen eigenlijk altijd aanraden om een treinticket voor de Shinkansen te reserveren gezien dit toch gratis is met een Japan Rail Pass. Het verzekerd je van een plek die soms schaars is tijdens Rush Hour. Reis je buiten Rush Hour dan is reserveren in veel situaties niet echt nodig.

Shinkansen spoorlijnen in Japan

De Shinkansen spoorlijnen lopen van het noorden in Hokkaido via Honshu helemaal tot het zuiden in Kyushu en maken het een aantrekkelijke manier van rondreizen voor veel reizigers. Hieronder vind je de bekendste spoorlijnen en gebieden die ze overbruggen.

Tokaido Shinkansen – Dit is de bekendste, drukste en oudste Shinkansen spoorlijn van Japan. De Tokaido Shinkansen verbind Tokyo, Nagoya, Kyoto en Osaka de grootste steden van het land. Er reizen dagelijks tussen de 400-450 reizigers over de lijn verdeeld over meer dan 370 treinen die elk half uur vertrekken vanaf Tokyo Centraal Station. Een reis van Tokyo naar Osaka duurt maar 2 uur en 53 en overbrugt een afstand van 515 kilometer.

Sanyo Shinkansen – De Sanyo spoorlijn verbind de steden Osaka, Hiroshima en Fukuoka met elkaar. Het is de toegangspoort van de Shinkansen tussen het hoofdeiland Honshu en kleinere Kyushu. Vanaf Fukuoka kan je overstappen op de Kyushu Shinkansen.

Tohoku Shinkansen – De Tohoku spoorlijn vertrekt vanuit Tokyo richting Sendai, Yamagata, Morioka, Akita en Aomori in het noorden. Vanaf het eindpunt in Aomori kan je overstappen op de Hokkaido lijn richting Hakodate. Niet alle lijnen van de Tohoku lijn zijn gebouwd voor de Shinkansen waardoor hij soms langzamer moet rijden. Dit is gelukkig alleen nodig op het stuk tussen Morioka naar Akita en Fukushima naar Yamagata.

Hokkaido Shinkansen – Het Hokkaido spoortraject verbind de eilanden Honshu en Hokkaido met elkaar via de Seikan tunnel. Het is één van de nieuwste spoorlijnen en tevens ook een vrij korte tussen Aomori en Hakodate. De planning is om de treinen voor 2030 door te trekken naar Sapporo. Vanaf Tokyo naar Hakodate kan rechtstreeks en binnen 4 uur afgelegd worden.

Joetsu Shinkansen – De Joetsu spoorlijn zorgt voor een snelle treinverbinding tussen Tokyo en Niigata en valt onder JR East. Het is een populaire spoorlijn in de winter voor Japanners langs hot spring en ski resorts.

Hokuriku Shinkansen – De Hokuriku spoorlijn brengt reizigers vanaf Tokyo naar Kanazawa in 2,5 uur. De bullet train stopt in bekende plaatsen zoals Omiya, Nagano (Van de Olympische Winterspelen 1998) en Toyama om vervolgens te eindigen in het toeristische Kanazawa.

Kyushu Shinkansen – Het Kyushu traject is pas geopend in 2004 en verbind de steden Fukuoka met Kagoshima. Binnenkort is het ook mogelijk om door te reizen naar Nagasaki met de Shinkansen via het Kyushu traject.

Toekomstige Shinkansen spoorlijnen

De Japanners zijn druk bezig het spoornetwerk van de Shinkansen uit te bereiden om zo heel Japan snel toegankelijk te maken. Op de planning staan de volgende lijnen;

  • Hokkaido Shinkansen uitbereiding vanaf Hakodate via Niseko, Otaru naar Sapporo voor 2030
  • Hokuriku Shinkansen uitbereiding vanaf Kanazawa via Tsurugua (2024), Obama, Kyoto naar Osaka voor 2046
  • Kyushu Shinkansen uitbereiding vanaf Fukuoka naar Nagasaki in de herfst van 2022
  • Chuo Shinkansen dat de nieuwe generatie Maglev treinen gaat ondersteunen. Dit traject zal Tokyo verbinden met Nagoya in 2027 en uiteindelijk Osaka rond 2037. De Maglev is een magnetische trein die snelheden van 500 km/h haalt en reizigers daarom nog sneller op hun bestemming kan brengen.

Japan Railways Group

De Japan Railways Group ook wel JR genoemd is de eigenaar van het Shinkansen netwerk en zorgt voor het operationele houden in heel het land. Elk deel van Japan heeft wel zijn eigen entiteit en daarmee iets andere treinen, wees niet bang met een JR pass kan je gratis gebruik maken van ze allemaal. Op de Officiële websites hieronder vind je informatie over alle entiteiten van de JR group.

Faciliteiten en regels voor het reizen met de Shinkansen

Enkele faciliteiten die te vinden zijn in de Shinkansen zijn;

  • Gratis Wifi (dat ook nog eens goed werkt)
  • Meer dan genoeg ruime toiletten (allemaal zeer schoon)
  • Genoeg plek om bagage op te slaan, je mag twee stuk bagage meenemen (kleine tassen uitgesloten)

Enkele regels om je aan te houden tijdens het reizen met de Shinkansen zijn;

  • Roken is overal verboden
  • Tijdens het instappen is het gebruikelijk om netjes in een rij te wachten op het perron
  • Bagage mag niet in het gangpad zwerven
  • Luidruchtig praten is niet geaccepteerd
  • Bellen mag alleen tussen de wagons en niet op je plek
  • Gooi afval weg in de daarvoor bestemde afvalbakken